Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Mini Hjältar – ett pedagogiskt verktyg

I Brandbergens förskolor arbetar vi med Minihjältarna för en hållbar utveckling. På förskolan Trumman har vi fokus på Klimat & Energi, Livsstil & hälsa, samt Djur & Natur.

Skräpmumsare Skräpmumsare. Foto: Annica Höglund

Minihjältarna

Varje avdelning har en ansvarig pedagog som tillsammans med andra avdelningars ansvarspedagoger planerar för arbetet med minihjältarna på förskolan. Arbetet sker sedan avdelningsvis tillsammans med kollegor och barnen vilket gör att hela förskolan är involverad i detta arbete. Vi har några skräpmumsare som vi har ståendes ute på gården. Där kan barn och vuxna kasta sitt skräp istället för att kasta på marken.Vi har även valt att använda oss av materialet Sopsamlarmonster i arbetet med Minihjältarna.

Läs mer om sopsamlarmonster på Mitt avtryck

Pappis

Vi samlar på pappersförpackningar och kartonger med hjälp av Pappis. Barnen hjälps åt med att sortera t ex mjölkkartonger inne på avdelningen och lägger dessa i Pappis källsorteringslåda.

Plastis

Det blir en del plastförpackningar i förskolan och då har vi även en återvinningslåda för dessa och det är Plastis som tycker om att få dessa förpackningar. Många av våra plastförpackningar kan man återanvända, t ex locket från smörpaketet är jättebra att ha färgklickar på när man vill måla. När man använt klart plastförpackningar så lämnar vi dem till återvinningen och då blir de till nya plastförpackningar.

Prassel

På förskolan blir det en hel del ritpapper och tidiningar över efter att vi arbetat med dem. När vi inte längre har användning för dessa, så samlar vi ihop dem i Prassels återvinningslåda på avdelningen. När lådan är full så går vi till återvinningsrummet ute på gården och lägger i rätt behållare där. Visste ni att det blir nya ritpapper och tidiningar av det vi lämnar till returstationen?

Kompostina

På Trumman har vi en kompost som vi matar med fruktrester bland annat. Sopsamlarmonstret Kompostina hjälper oss att samla in fruktrester, gamla löv och annat som förmultnar till jord. Kompostina hjälper oss att motverka matsvinnet för hon får oss att tänka lite extra på att inte kasta så mycket mat.

Senast uppdaterad: 28 februari 2020